English تماس با ما

اخبار

جستجو

هیئت مدیره

درباره ما

صفحه اصلی

 
 
 
   
 


 

فهرست مطالب:

 

1- اثر تغذيه در پيشرفت بيماري آلزايمر بسيار خفيف

 

اين مطالعه قسمتي از يك مطالعهcohort طولي چند مركزی است كه در بيمارستانهاي دانشگاهي مربوط به شبكه فرانسوي بيماري آلزايمراز سال 2000 انجام شد.اين بيماران بر اساس كرايترياي NINCDS-ADRDA تشخيص احتمالي آلزايمر داشتند. بيماراني كه بر اساس hachinski score رتبه مساوي يا بالاتر از 4 داشتند كه مبين درگيري قابل توجه عروق مغزي است از مطالعه حذف شدند.

 وضعيت منتال بيماران  سالانه توسط minimental state  وADAS-cog  scale assessment)  (cognitive part of  ، عملكرد آنها با استفاده از katz Activities of  Daily living)IADL) ، رفتارشان با استفاده ازNeuro psychiatric inventory(NPI) و وضعيت تغذيه آنها با استفاده از body mass index(BMI)  وMini nutritional assessment (MNA) ارزيابي ميشد. مزيت استفاده از MNA تشخيص ريسك سوء تغذيه قبل از تغييرات شديد در وزن، BMI و سطوح آلبومين است.سطح اختلال حافظه درهر ويزيت با استفاده از clinical dementia rating scale  تعيين ميشد وبيماراني كه در بدو ورود نمره CDR 0.5 داشتند ، پس از يك سال مجددا ارزيابي شدند.

پيشرفت بيماري به صورت CDR مساوي يا بيشتر از1 در عرض يكسال تعريف شد. و آنهايي كه CDR 0.5 داشتند به عنوان وضعيت كلينيكي ثابت (بدون پيشرفت بيماري ) در نظر گرفته شدند.خصوصيات اين دو گروه از نظر عوامل احتمالي  پيشگويي كننده پيشرفت بيماري با يكديگر مقايسه شدند.

 

نتايج و بحث:

از 160 بيمار با آلزايمر بسيار خفيف با متوسط سن5.8 ±75.7حدود 68.1% زن بودند. نيمي از بيماران 9 سال يا بيشتر درس خوانده بودند.اكثر بيماران (91.8%) تحت درمان مهاركننده هاي انتي كلين استراز بودند.اختلال شناختي اوليه خفيف بود( با نمره MMSE 26-20).در 72% بيماران با استفاده از MNA وضعيت كلي تغذيه مناسب بود و 28% در وضعيت كمبود تغذيه بودند(MNA=23.5).پس از يكسال 84 نفر از بيماران وضعيت ثابت داشتند با CDR= 0.5 ولي 47%پيشرفت اختلال منتال با CDR=1 يافتند.در خصوصيات اوليه اين دو گروه تفاوتهايي ديده شد.بدين ترتيب كه در بيماراني كه پيشرفت اختلال منتال ديده شد با استفاده از ADSA-cog اختلال منتال اوليه بيشتر وبر اساس   MNA score وضعيت  تغذيه نيزبدتر از افرادي بود كه وضعيت منتال ثابت داشتند( 24.6±2.8 versus 25±2.3).نه وضعيت تحصيلي ونه درمان با آنتي كلين استراز هيچكدام پيش بيني كننده پيشرفت وضعيت منتال نبودند.آنها يك ارزش پيش بيني كننده اضافي نيز در مورد MNA score  و ADSA-cog يافتند و بدين ترتيب كه بيماراني كه هم كاهش وضعيت غذايي و هم اختلال شناختي بيشتري داشتند نسبت به بيماراني كه فقط يكي از اين فاكتورها را داشتند ، بيشتر در ريسك پيشرفت اختلال شناختي بودند.بنابراين در اين گروه 61.1%بيماران پيشرفت اختلال شناختي داشتند در مقابل 17.2% كه وضعيت تغذيه خوب و اختلال شناختي كمتر داشتند. بنابراين نتيجه اين مطالعه پيشنهاد ميكند كه ارزيابي كلينيكي وضعيت تغذيه همراه با اختلالات شناختي ممكن است به تشخيص پيشرفت بيماري در مراحل اوليه آلزايمر كمك كند،بنابراين ارزيابي تغذيه بايد قسمتي از ارزيابي بيماران مبتلا به آلزايمر در مراحل اوليه را تشكيل دهد.

 

Nutritional status is associated with disease progression in very mild Alzheimer disease; Alzheimer Disease & Associated Disorders. 22(1):66-71, January/March 2008.

 


Ousset, Pierre-Jean MD; Nourhashemi, Fati MD, PhD; Reynish, Emma MD, PhD; Vellas, Bruno MD, PhD

 

 

 

 

 

 

 


 

 
   
 
  ورود اعضا

 
 
 
              عضو شوید
             کلمه ی عبور را فراموش کرده ام  

  سایت های مرتبط


 
 
   

 
 

کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به انجمن مغز و اعصاب ایران می باشد.

 
 
Powered by: Sahba Group. Designed by: Site Graphic